Sunday, July 24, 2011

HISTORY SUPREME, KAPAL TERMAHAL DI DUNIA



History Supreme, kapal bersadur emas
Kapal yang dinamakan sebagai History Supreme adalah kapal yang termahal di dunia dan ianya bernilai RM 15 Billion! Ini secara tidak langsung telah menidakkan kapal milik billionaire Rusia Roman Abramovich yang sebelum ini merupakan pemilik kapal termahal di dunia.
Eclipse milik Abramovich yang sepanjang kira-kira 174 meter, dilengkapi sistem peluru berpandu serta kapal selam untuk menyelamatkan diri adalah kapal peribadi terbesar. Tetapi dengan harga RM3.75 bilion, ia tidak setanding dengan History Supreme.
Kapal yang direka pereka warga Britain ini dihiasi dengan 100 tan emas, melitupi hampir separuh permukaannya. Dengan panjang kira-kira 30 meter, ia diiktiraf sebagai kapal paling unik di dunia kerana mempunyai tempat tidur yang dilitupi platinum dan mengandungi patung diperbuat daripada tulang Tyrannosaurus Rex, dinosaur maging terbesar. Berikut antara gambar-gambar dalaman bagi kapal termahal di dunia ini.
Agaknya siapakah pemilik kapal termahal di dunia ni?
Di olah dari akhbar Harian Metro
p/s – Aku tak tertarik langsung dengan barang-barang yang termahal ni. Sebagai seorang islam adalah wajar hidup secara bersederhana, bukankah itu satu suruhan Junjungan Besar Nabi kita, Muhammad S.A.W?

No comments:

Post a Comment